Friday, July 11, 2014

Rambutan basi vs rambutan terbakar

Sekarang ni musim buah rambutan. Sepanjang jalan balik kerja ( ikut jalan kampung ) boleh kata ada je pokok rambutan dengan buahnya yang sedang masak ranum mengancam jiwa raga. Sayangnya buah-buah tu terbiar rontok di pokok, kalaulah tuannya tu nak buat amal jariah, petik rambutan tu letak tepi jalan dan tahan setiap kereta yang lalu, bagi sedekah rambutan tu, kan bagus...taklah membazir, ataupun jual murah-murah, rm2 seikat ke.., mesti ada orang nak beli.

Baru-baru ni saya bawa anak-anak tadika/ KAFA ke persisiran tasik Putra Jaya. Kat situ banyak juga ditanam pokok rambutan, Perbadana Putra Jayalah yang tanam dan dijaga oleh pekerja-pekerja Bangla, diorang menyapu, siram pokok, alah! senanglah sangat kerjanya, tengok diorang bukannya ada kerja sangat, banyak rileks jer, Tapi kerja-kerja camni mana ada anak muda Melayu nak buat, gaji murah, pakai selekeh. Lagi satu Bangla ni pandainya cari duit tambahan,diorang round dari rumah ke rumah yang perlukan khidmat potong rumput, dahlah kerja senang, minyak untuk potong rumput pun free jer, duit tambahan pun dapat. Macam tadika saya tu ada 3 premis, tadika, taska dan rumah staff, 3 buah rumah tu dah dapat rm80, belum masuk rumah-rumah yang lain.

Berbalik kepada cerita rambuatn tadi ( saya tak bawa kamera, tepon saya pun bukanla canggih mana, amik gambar tak cantik ), budak-budak tu terujalah sangat tengok rambutan kuning merah di pokok atas bukit, terjerit-jerit diorang, " Rambutan ustazah, rambutan," macam tak pernah tengok rambutan. Bangla tukang sapu tu kesian agaknya, panjat buki petik rambutan yang pokoknya memang rendah-rendah, bagi kat budak-budak tu. Apalagi, semua pakat panjat bukit kumpul rambutan yang dipetik, turun naik bukit, macam tak tau penat.

Banyaklah juga rambutan yang kami dapat. Penuh satu plastik sampah hitam tu, bawa balik ke tadika. Tapi budak-budak ni tak pandai kopek sendiri. Jenuh saya, lepas sorang, sorang minta tolong kopekkan. Pastu saya kopek dengan pisau banyak-banyak, ha... makanlah puas-puas.

Dalam banyak-banyak rambutan tu adala yang dah kering dan berwarna hitam. Dasar anak orang bandar kot, adala seorang anak tadika saya tu cakap, " Eh! rambutan ni basi," Saya yang mendengar tak tahan gelihati.

Sorang lagi cakap, " Bukan basi, rambutan ni terbakarla,"

Ha ha ha...saya tergelak sampai keluar air mata !






No comments:

Post a Comment

Search This Blog