Friday, July 11, 2014

Best juga sesekali merapu kat budak-budak ni..hi hi


Saya suka bercerita, terutama kisah-kisah teladan dan kisah pejuang-pejuang Islam yang gigih dan gagah berani kepada anak-anak KAFA saya. Harapan saya dengan cerita-cerita begini jiwa mereka akan sentiasa terdidik dan cintakan Allah dan Rasul, InsyaAllah..mudah-mudahan mereka dapat jadikan iktibar dalam membina jatidiri.


Sebab tulah entri saya banyak berkisar pada kisah-kisah pejuang Islam, bukan apa..bila kita menulis InsyaAllah modal nak bercerita tu sentiasalah ada. Budak-budak ni pulak hari-hari suruh saya bercerita

Semalam saja nak merapu dengan diorang...adala dua peragut tu, kena tangkap masa diorang tengah meragut. Orang kampung marah sangat ni, ketua kampung lagila nak marah, ikat kaki tangan dua peragut ni, siap asah pisau tajam-tajam..( diorang melopong penuh suspen )..Ketua kampung pun bertakbir..Allahu Akbar..sembelih dua peragut tu..darah memancut-mancut keluar dari leher dua peragut ni ( masing-masing menutup mata dengan tangan ), tapi yang peliknya polis tak marah, polis tak tangkap pun ketua kampung ni.. kenapa ek? Cuba teka..( masing-masing membuat berbagai tekaan, tapi semua tak betul, hi hi )

Akhirnya diorang mengaku kalah, saya kata..kalau nak tahu kenapa..bagi ustazah duit singgit..(gurau je sebenarnya ), Ya Allah..berlari diorang ambik duit dari beg masing-masing ( beg letak tepi dinding ) bagi kat saya..

" Nak tahu kenapa ketua kampung tu tak kena tangkap dengan polis... sebab dua peragut tu ialah kambing dan lembu, kena tangkap masa tengah ragut rumput, " Laaaaaa...ustazah ni..buat suspen je..saya gelak,diorang pun gelak ( pastu saya pulangkanlah duit masing-masing..sengih je diorang dapat balik duit singgit .

Sebelum mengakhiri entri merapu saya ni, dengan gembiranya saya nak ucapkan terimakasih dan ahlan wasahlan buat teman baru- cikgu Norazimah dan Ainul Hadi- moga ukhwah kita berkekalan hingga ke Jannah, aminn.








mengaji Quran dan Iqra sebelum kelas KAFA petang 



9 comments:

  1. seron0k melayan kerenah budak2 sebenarnya...namun sesekali pun ada juga hilang had kesabaran
    ReplyDelete
    Replies
    1. memang seronok.. saya suka..sbb tu boleh bertahan sampai 2o tahun lebih dgn bebudak ni..terutama bila mereka boleh amalkan apa yang kita ajar..dan apabila mereka sayang kita..hi hi
      Delete
  2. hahaha lawak juga ustazah ni :D

    salam perkenalan.

    ;)
    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali memang kena melawak dengan diorang, baru tak tension..almaklum kerenah diorang ni macam-macam.

      salam kenak kembali..:)
      Delete
  3. betullah.. saya yang baca pun ikut suspen.. tak olahan cerita sangat menarik.. ;)
    ReplyDelete
  4. cikgu tadika la katakan..memang kena pandai bercerita..:)
    ReplyDelete
  5. Salam ukhwah..nama kita sama ! tu yang special..hehe
    ReplyDelete
  6. salam ukhwah kembali..tapi awak cikgu betul-betul, akak cikgu main-main jer, hi hi
    ReplyDelete

No comments:

Post a Comment

Search This Blog