Thursday, July 17, 2014

Nasi goreng..oh..nasi goreng.

Petang tadi di taska, menu petangnya kek pisang. Tapi ramailah yang taknak makan. Dahlah makan tengahari pun taknak, petang mulalah lapar, mulalah tunjuk muka sedih, " Ustazah, taknak kek, nasi tengahari tadi ada lagi tak?" Memang diorang manja dengan saya, ada masa saya layan, tapi kena bertempatla..bila tiba bab solat, saya pegang rotan juga. ( sekadar menakutkan, al maklum,masing-masing liat je bila nak solat )

Kesian pulak tengok muka monyok Yusrina, saya serahkan tanggungjawab memantau solat asar kepada sorang lagi guru. Saya bergegas ke dapur, nasi tengahari masih berbaki, tapi lauknya dah habis. " Ok juga ni..boleh buat nasi goreng." Telur dua biji dah memadai, perencah nasi goreng segera, kicap, sos tiram..jadilah buat alas perut engkorang yea...

Dah bergaul semua bahan dalam kuali, saya masukkan garam.." Eh! tak masin ni.." Saya tambah sikit lagi garam. Tiba-tiba masuk kakak yang ditugaskan masak kat situ, " Eh! semut .." dia terjerit kecil lalu membuang semut di dalam nasi goreng saya, saya pun beritahu nasi goreng saya tak masin, padahal dah masuk garam banyak. Dia pun belek plastik putih berisi garam,..." La, ini gula halus untuk tabur kat donat ni.." katanya merenung muka saya. " Haaaa..padanlah, napela letak plastik gula kat sini, ingatkan garam.." Pecah dapur dengan gelak tawa kami berdua.

Tapi Yusrina makan juga 'Nasi Goreng Manis', dah lapar, tula sape suruh taknak makan tengahari..





Yusrina- baju merah.

8 comments:

  1. nak pecah perut tahan gelak.. camner rasanya?
    ReplyDelete
    Replies
    1. 'sedapppp', cubala resepi tu..ha ha
      Delete
  2. kesian mkn jugalah ye..sesekali mkn nasi goreng manis...
    ReplyDelete
  3. habis jugalah sepinggan, dah lapar...
    ReplyDelete
  4. tu lakan,sedapnya nasi goreng ma, lie kat tepi dapur tu ada cili jeruk ma yang last, lie amikla, masih elok tu, kak g baru tahu masa balik bulan 12 tahun lepas, kak g lupa nak amik aritu
    ReplyDelete
  5. Haha nasi goreng manis. Rajin akak layan dorang nak makan nasi ek.

    -wina1979-
    ReplyDelete
  6. tula, tak sampai hati tengok muka sedih dorang tu, sebenarnya nak cepat sampai tak sempat nak belek plastik garam yg betul-betul terletak tepi kuali, sebab akak balik tumpang org pukul 5, tu yang main capai jer...
    ReplyDelete

No comments:

Post a Comment

Search This Blog