Friday, July 11, 2014

Fenomena si Tegar.

saya tak minat lansung dengan lagu tu, apa yang istimewa sangat sampai ramai yang suka dengar ye...?
Budak-budak KAFA saya pun bukan main suka nyanyi lagu tu, sampai naik muak saya dengar. Siap dengan gaya-gayanya sekali. Saya tak suka, kawan saya yang sama mengajar tu pun tak suka. Bagi kami.. lagu camtu tak mendidik jiwa pun, ( Jangan marah ye para peminat Tegar )

Satu hari tu sedang diorang dok asyik nyanyi, saya tanya..apa yang best sangat lagu tu?

"Ee, best ustazah, kami pun nak jadi kaya"...

" Oo, camtu ea, korang tau tak pengamen tu apa?"

" Entah."

" Haa, pengamen tu maknanya pengemis, hakimi, awak pernah jadi pengemis ye?"

Hakimi terdiam, yang lain pun terdiam.

" Ustazah rasa lagi baik kalau kita tukar lirik dari cita-citaku menjadi orang kaya..jadi..cita-citaku menjadi orang bertaqwa, orang kaya belum tentu masuk syurga, tapi orang bertaqwa conferm masuk syurga."

Saya turut bercerita kisah Saidina Abdul Rahman bin Auf, masuk syurga dengan merangkak. Si hartawan Islam yang kaya-raya tapi sangat dermawan pun terpaksa masuk syurga dengan merangkak...

Nampaknya mereka dapat menerima teguran saya, Alhamdulillah..dah tak dengar dah mereka nyanyi lagu tu. Begitulah fitrah murni anak-anak hendaknya selalu disuburkan dengan sesuatu yang mendidik jiwa...

2 comments:

  1. Tulah orang sibuk sangat nak jadi kaya. Macam kemaruk. Kesian juga orang macam ni nak kaya tapi taknak jadi orang kaya yang bertakwa.

    -wina1979-
    ReplyDelete
  2. sebab mata zahir nampak kaya tu bahagia
    ReplyDelete

No comments:

Post a Comment

Search This Blog